افزایش عدالت آموزشی با اختصاص بورسیه دکتری به دانشگاه‌های مناطق محروم

افزایش عدالت آموزشی با اختصاص بورسیه دکتری به دانشگاه‌های مناطق محروم

عضو هیأت رئیسه کمیسیون آموزش مجلس معتقد است تعیین اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها از دانشجویان دکترای بومی و اختصاص بورسیه به آنها ضمن کاهش هزینه‌ها باعث برقراری عدالت آموزشی می‌شود.

احمدی لاشکی  با اشاره به تغییر روند اعطای بورسیه به دانشجویان دکتری، گفت: تا پیش از این روال این بود که دانشگاه ها ظرفیت بورسیه را اعلام می کردند و وزارت علوم بر اساس نظر دفتر نظارت آنها را می سنجید و دانشجویان بورسیه می شدند که این روال برای همه دانشگاه ها بود.

نماینده مردم نوشهر و چالوس در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اکنون قرار بر این شده است که دانشگاه های مطرح و بزرگ کشور دانشجوی بورسیه جذب نکنند چراکه به اندازه کافی متقاضی برای حضور در این مقطع وجود دارد و مشکلی در آینده برای انتخاب اعضای هیأت‌های علمی نخواهند داشت.

قاسم احمدی لاشکی
وی افزود: اکنون که تنها در دانشگاه های مناطق محروم اجازه اعطای بورسیه داده می شود، دانشجویان انگیزه بیشتری برای ماندن در مناطق خود دارند که در نهایت در همان دانشگاه ها نیز به عضویت هیأت علمی در می آیند.

احمدی لاشکی اختصاص بورسیه دکتری به مناطق محروم را زمینه‌ای برای برقراری عدالت آموزشی در کشور برشمرد وگفت: تا پیش از این دانشجویان دکتری مناطق محروم تمایل به حضور در پایتخت یا شهرهای بزرگ برای ادامه دوران تحصیل خود داشتند از این رو شهرهای آنها از حضور دانشجویان نخبه خالی می شد.

وی ادامه داد: اکنون این انگیزه در میان دانشجویان دکتری ایجاد شده است که در دانشگاه های محل زندگی خود ادامه تحصیل دهند و به عنوان یک نیروی بومی متعهد به کار در دانشگاه محل تحصیل خود شوند.

عضو هیأت رئیسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر رفت و آمد میان شهرستان ها برای دانشجویان دکتری بورسیه به وجود می آمد که هزینه ای بر دوش حاکمیت بود لذا اکنون از این هزینه ها نیز کاسته می شود؛ به طور کل اکنون توزیع متوازن رشته ها و دانشجویان دکتری در مناطق مختلف کشور را خواهیم داشت و صرفا امکانات آموزشی به یک شهر بزرگ محدود نخواهد شد.

اخیرا رئیس سازمان امور دانشجویان اعلام کرده است بورسیه دانشگاه‌های داخل کشور فقط به دانشجویان دکتری مناطق محروم اعطا می شود.

منبع: خانه ملت

افزایش ظرفیت برای بورسیه دانشجویان به خارج وجود ندارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *