مشاور وزیر علوم: برجام سبب تحولات مهم در عرصه علمی کشور شد

عبدالحسین فریدون روز چهارشنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار حوزه دانشگاه کنکوری ارشد دکتری به نقل از ایرنا اظهار کرد: پس از برجام پژوهشگاه ها و دانشگاه های متعددی با مراکز علمی کشورمان ارتباط برقرار کرده اند.
وی گفت: هم اکنون دانشگاه های کشور اقبال خوبی داشته و شاهد تفاهم نامه های علمی فراوانی پس از برجام هستیم.
مشاور وزیر علوم و مدیر کل دفتر وزارتی وزارت علوم افزود: دانشگاه های کشورهای اروپایی در این راستا تعاملات مناسب و مطلوبی با مراکز علمی ایران داشته اند.
فریدون خاطرنشان کرد: پس از برجام علاوه بر افزایش تعاملات علمی شاهد حضور بیشتر دانشجویان و اساتید کشورمان برای بهره مندی از فرصت مطالعاتی و همکاری های مشترک هستیم.
وی اظهار کرد: به سبب ظرفیت های فراوانی که اکنون در دانشگاه های کشور وجود دارد؛ برجام توانسته سبب افزایش روند حضور بیشتر دانشجویان خارجی شود.
مشاور وزیر علوم و مدیرکل دفتر وزارتی وزارت علوم گفت: دانشگاه ها و مراکز علمی کشور قبل از برجام با محدودیت های گسترده ای همچون ارسال مقالات علمی، واردات تجهیزات، همکاری ها و غیره داشت.
وی افزود: برجام فرصتی ممتاز برای جبران کاستی های گذشته ناشی از تحریم ها را فراهم ساخته است و امیدوارم با پیشرفت روند همکاری ها بتوانیم در آینده فعالیت های تحقیقاتی خود را بیشتر گسترش دهیم.
فریدون یادآور شد: بین المللی شدن دانشگاه ها، توسعه زبان فارسی و جذب دانشجویان خارجی ازجمله برنامه های اصلی وزارت علوم است و طی چند سال گذشته شاهد پیشرفت های مناسبی در این زمینه بوده ایم.
وی خاطرنشان کرد: صندلی های خالی دانشگاه ها فرصتی مغتنم به شمار می رود تا با توسعه ابعاد بین المللی مراکز علمی کشورمان، با جذب دانشجویان خارجی آنان را به سفیران فرهنگی کشورمان در موطن شان تبدیل کنیم.
مشاور وزیر علوم و مدیرکل دفتر وزارتی وزارت علوم اظهار داشت: برخی از دانشگاه های کشور در این زمینه طی چند سال گذشته گام های مناسب و مطلوبی برداشته اند.
وی یادآور شد: حضور هشت وزیر و 93 رئیس دانشگاه کشورهای خارجی در ایران طی سال گذشته، این نکته را تایید می کند که برجام همکاری های علمی بین المللی را تسهیل کرده است.
فریدون افزود: در یک سال گذشته حدود یکهزار و 500 استاد از کشورهای خارجی برای حضور در سمینارهای علمی و کارگاه های آموزشی به ایران سفر کرده اند که در میان آنها حدود 350 دانشمند ایرانی مقیم خارج از کشور بوده است.
وی ادامه داد: همچنین در یک سال گذشته، 140 پروژه مشترک علمی بین الملی عملیاتی شد و 40 عضو هیئت علمی نیز از فرصت مطالعاتی در مراکز دانشگاهی بین المللی استفاده کردند.
مشاور وزیر علوم و مدیرکل دفتر وزارتی وزارت علوم خاطرنشان کرد: دیپلماسی علمی و جذب دانشجویان خارجی می تواند همزمان با رشد سرمایه ها، کشور را در ابعاد اجتماعی، فرهنگی و امنیتی ازتقا دهد.

Source: irna.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *