تحصیل در هلند؛ سرزمین گلها | قسمت دوم

تحصیل در هلند؛ سرزمین گلها | قسمت دوم

کشور هلند، که به سرزمین گلها معروف است کشوری کوچک از سرزمین اصلی اروپا است و در زمینه‌های تجارت، توریسم، کشاورزی و آموزش عالی، از کشورهای پیشرفته جهان به شمار می‌آید که همین امر سبب محبوب شدن تحصیل در هلند شده است.

عواملی که باعث شده است بسیاری از افراد علاقه زیادی به زندگی و ادامه تحصیل در هلند داشته باشند، عبارتند از: امکان برخورداری از برترین امکانات آموزشی دانشگاه‌های هلند، استفاده از فضای بین المللی تحصیل در آن، بهره‌مندی از فرصت‌های شغلی این کشور پس از فراغت از تحصیل و همچنین استفاده از شرایط و امکانات یک کشور بسیار پیشرفته اروپایی.

در قسمت اول مقاله با کشور هلند، جاذبه‌های گردشگری و دانشگاه‌های مطرح آن آشنا شدیم. در این قسمت با شرایط و مسائلی که هر دانشجو در حوزه تحصیل در هلند ممکن است با آن مواجه شود، آشنا می‌شویم.

مطالعه قسمت اول

تحصیل و زندگی در هلند

شرایط تحصیل در هلند

آشنایی با زبان انگلیسی

برای اینکه بتوانید در یکی از دانشگاه‌های هلند به تحصیل بپردازید، باید شایستگی و مهارت شما در زبان انگلیسی ثابت شود که با قبولی در یک آزمون زبان انگلیسی مورد قبول (نمره ۶ به بالا در آزمون آیلتس، نمره ۵۵۰ به بالا در آزمون تافل PB و یا نمره ۲۱۳ به بالا در تافل CB) این امر مهیا می‌گردد. به جز آزمون‌های ذکر شده، برخی آزمون‌های دیگر هم ممکن است مورد قبول واقع شوند که این موضوع باید با دانشگاه مورد نظر شما هماهنگ شود.

 

شرایط اخذ ویزای هلند

از آنجا که اکثر دوره‌های آموزشی و مدارج تحصیلی بیش از یک سال به طول می‌انجامند، بیشتر دانشجویان بین‌المللی نیاز به یک ویزای ورودی به کشور هلند تحت عنوان مجوز اقامت موقت (Provisional Residence Permit یا Machtiging tot Voorlopig Verblijf) دارند. با این مجوز موقت (MVV) ورود به کشور هلند و اقامت برای ۶ ماه امکان‌پذیر است؛ بعد از ورود و اقامت موقت، دانشجویان باید درخواست مجوز اقامت بدهند که دانشگاهی که انتخاب می‌کنند باید از طرف آن‌ها این کار را انجام دهد.

شرایط اعطای مجوز اقامت موقت (MVV) در کشور هلند عبارتند از :

  • داشتن گذرنامه معتبر
  • امکانات مالی کافی
  • پرداخت همه هزینه‌های مورد نیاز
  • داشتن یک نامه از دانشگاه میزبان مبنی بر اینکه آن فرد در آن دانشگاه ثبت‌نام کرده یا ثبت‌نام خواهد کرد.

زندگی و تحصیل در هلند

هزینه‌های زندگی در هلند

موضوعی که برای هر دانشجوی بین‌المللی از اهمیت خاصی برخوردار است و در تصمیم‌گیری و انتخاب دانشگاه تأثیر به‌سزایی دارد، هزینه‌های تحصیل و زندگی در کشور مورد نظر است. این هزینه‌ها شامل شهریه دانشگاه، هزینه‌های جانبی تحصیل و هزینه زندگی و مسکن می‌شود.

هزینه زندگی برای دانشجویانی که در کشور هلند مشغول به تحصیل هستند، شامل مخارج غذا، حمل و نقل عمومی‌، خرید کتاب ، پوشاک و فعالیت‌های مربوط به اوقات فراغت است. همچنین هزینه اجاره مسکن و بیمه سلامت هم به هزینه‌های جاری زندگی افزوده می‌شود.

پول رایج هلند یورو است و در مجموع هزینه تحصیل و زندگی در هلند تقریبا برای یک ماه برابر با ۸۰۰ الی ۱۱۰۰ یورو است. برای بسیاری از فعالیت‌های اوقات فراغت، تخفیف دانشجویی وجود دارد و هزینه‌های حمل و نقل با خرید یک کارت تخفیف حمل و نقل ریلی، برای دانشجویان کاهش می‌یابد. به شما پیشنهاد می‌کنیم که دارایی خود را به سه قسمت مساوی تقسبم کنید: یک سوم دارایی برای هزینه مسکن، یک سوم آن هزینه مواد غذایی و خوراک و یک سوم برای حمل و نقل، اوقات فراغت و مطالعه.

هزینه اجاره یک ماه برای یک اتاق متوسط در کشور هلند حدود ۳۰۰ الی ۶۰۰ یورو است. کارکردن دانشجویان در حین تحصیل، بسته به ملیت دانشجویان، برای ساعات محدودی مجاز است و کارفرمای شما باید از طرف شما درخواست صدور مجور کار بدهد.

تحصیل در هلند

هزینه‌های تحصیل در هلند

هزینه‌های تحصیل در دانشگاه‌های هلند برای هر دانشجو، بسته به رشته تحصیلی او، متفاوت است که علاوه بر شهریه‌های دانشگاهی، خرید کتاب و وسایل کمک آموزشی را شامل می‌شود و معمولا سالیانه بین ۳۰۰ الی ۶۵۰ یورو هزینه دارد.

شهریه تحصیلی در دانشگاه‌های کشور هلند شامل دو نوع شهریه قانونی و شهریه نهادی می‌شود.

شهریه قانونی را دولت برای تمام دانشگاه‌های هلند تعیین می‌کند و تمام دانشجویان هلندی و دانشجویان کشور‌های عضو اتحادیه اروپا و منطقه اقتصادی اروپا برای تحصیل در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد باید آن را بپردازند. شهریه قانونی سالیانه پرداخت می‌شود و در سال تحصیلی ۲۰۱۶/۱۷ برابر ۱۹۸۴ یورو است.

شهریه‌های نهادی را خود دانشگاه تعیین می‌کند و مختص دانشجویانی است که از اتباع خارج از اتحادیه اروپا و منطقه اقتصادی اروپا ‌باشند. مقدار شهریه نهادی، برای رشته‌ها و مقاطع مختلف تحصیلی متفاوت است که برای سال ۲۰۱۷-۲۰۱۶ بین ۶۰۰۰ تا ۲۰۰۰۰ یورو تعیین شده است.

شهریه دوره‌های مقدماتی برای دانشجویان داخل و خارج از اتحادیه اروپا یکسان است و برای یک سال تحصیلی بین ۶۰۰۰ تا ۱۲۰۰۰ یورو است.

تحصیل در هلند

دانشجویانی که از خارج از اتحادیه اروپا و منطقه اقتصادی اروپا می‌خواهند برای تحصیل به هلند سفر کنند، باید مدرکی ارائه کنند که نشان دهند توانایی مالی زندگی در هلند برای یک ماه را دارند. در بیشتر موارد، دانشجویان باید مبلغی معادل هزینه زندگی یک سال در هلند که تقریباً ۱۰۳۵۰ یورو است را به حساب بانکی دانشگاه مورد نظر خود در هلند واریز کنند؛ پس از آن که به هلند سفر کردند، می‌توانند این مبلغ را پس بگیرند .

هرچه مقطع تحصیلی بالاتر و کیفیت آموزشی دانشگاه بهتر باشد، شهریه‌های تحصیلی بیشتر خواهد بود. با این وجود، تحصیل در هلند نسبت به کشور‌های دیگر مانند انگلستان و آمریکا هزینه‌های کمتری در پی دارد. به عنوان مثال، شهریه‌های تحصیلی در انگلستان از ۱۵۰۰۰ یورو آغاز می‌شوند که این مقدار ۳ برابر بیشتر از هزینه تحصیل در هلند است، همچنین زندگی در انگلستان برای یک ماه حداقل هزین‌ای معادل ۱۳۸۰ یورو در بر خواهد داشت.

نکته قابل توجه در مورد هزینه‌های تحصیلی این است که دانشحویان می‌توانند با دریافت بورسیه‌های تحصیلی، کمک هزینه تحصیلی، وام‌های دانشجویی، کمک هزینه اجاره خانه و همچنین کمک‌های مالی جهت بیمه سلامت، هزینه تحصیل و زندگی خود را در هلند کاهش دهد.

تحصیل و زندگی در هلند

بیمه بهداشت و درمان

دانشجویانی که شهروند اتحادیه اروپا / منطقه اقتصادی اروپا  یا سوییس هستند و در حین تحصیل کار نمی‌کنند یا مشغول پروژه کارورزی خود نیستند، به احتمال زیاد واجد شرایط دریافت کارت بیمه درمانی اروپا خواهند بود که تمام هزینه‌های درمانی شخص را تا زمانی که در هلند زندگی می‌کند، پوشش می‌دهد. این دانشجویان می‌توانند قبل از شروع تحصیل در هلند، از داخل کشور خود برای دریافت کارت بیمه سلامت اروپایی (EHIC) اقدام کنند. اگر شما در طول زمانی که در هلند زندگی می‌کنید، ناچار به اشتغال و یا مشغول یک دوره کارآموزی با دریافت پول هستید، باید تحت پوشش بیمه بهداشت و درمان عمومی ‌هلند که تحت عنوان zorgverzekering شناخته می‌شود قرار گیرید. این بیمه تنها هزینه‌های پزشکی شما را پوشش می‌دهد.

منبع: پیمنت ۲۴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *