بهترین دانشگاه های هلند برای تحصیل کدام هستند

دانشگاه‌های هلند را می‌توان به‌عنوان یکی از بهترین مقاصد تحصیل در خارج از کشور به‌شمار آورد.  زبان رسمی این کشور، زبان هلندی است که شباهت زیادی به آلمانی دارد. اما در میان دانشگاه‌های هلند دانشگاه‌هایی پیشرو و صاحب‌نام در سطح جهانی به چشم می‌خورند که امکان تحصیل به زبان انگلیسی در آن‌ها فراهم شده است. بنابراین انتخاب‌های مطلوب زیادی برای دانشجویان بین‌المللی وجود دارد و این یکی از مزایای مهم برای تحصیل در هلند است.
یکی از دلایل توجه دانشجویان بین‌المللی به دانشگاه‌های هلند حق انتخاب مطلوبی است که برای پیدا کردن دانشگاهی پیشرو با امکان تحصیل به زبان انگلیسی وجود دارد.
توجه به رتبه‌بندی جهانی دانشگاه‌ها به دانشجویان کمک می‌کند تا بتوانند کیفیت موسسات آموزش عالی را در سراسر دنیا بایکدیگر مقایسه و بهترین دانشگاه‌های هلند را  شناسایی کنند. با استفاده از این مقایسه شما خواهید توانست در شاخص‌های مجزا مانند محیط یادگیری، مقالات علمی و برنامه‌های بین المللی را بیابید. اگر به‌دنبال توضیحات بیشتر و معرفی کامل‌تری از دانشگاه‌های هلند هستید تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

تحصیل در هلند

بهترین دانشگاه‌های هلند برای تحصیل

دانشگاه صنعتی دلفت

دانشگاه صنعتی دلفت (TU Delft) بزرگ‌ترین و از اولین دانشگاه‌های فنی عمومی، یعنی یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های هلند است.

این دانشگاه ابتدا به عنوان یک آکادمی سلطنتی برای مهندسان غیرنظامی تاسیس شد که فقط در حد آموزش به کارمندانی از دولت که در یک کمپانی خاص (Dutch East India Company) کار می‌کردند، فعالیت داشت. پس از جنگ جهانی دوم، تعداد دانشجویان دانشگاه دلفت به طور چشمگیری افزایش یافت. با این که ساختمان اصلی دانشگاه در مرکز شهر ساخته شده است، اما در حال حاضر مجموعه‌ای با نام «Mekelpark» در مجاورت شهر دلفت و به‌منظور انتقال تمامی قسمت‌های دانشگاه، طراحی شده است.

جالب توجه است که در پشت‌بام کتابخانه دانشگاه دلفت، از چمن به‌عنوان یک عایق طبیعی استفاده شده است. این دانشگاه چیزی در حدود ۲۰،۰۰۰ دانشجو دارد که تقریبا یک‌چهارم این تعداد را دانشجویان بین‌المللی تشکیل می‌دهند.

در رتبه‌بندی جهانی دانشگاه‌ها، دانشگاه صنعتی دلفت در رشته‌های مهندسی و فناوری جزو ۲۰ دانشگاه اول و در علوم زیستی جزو ۵۰ دانشگاه اول قرار گرفته است.

دانشگاه‌های هلند

دانشگاه آمستردام

دانشگاه آمستردام (UVA) که در سال ۱۶۳۲ تاسیس شده، سومین دانشگاه قدیمی‌ و باسابقه در کشور هلند است. دانشگاه آمستردام حدود ۳۰،۰۰۰ دانشجو دارد و به این ترتیب پرجمعیت‌ترین دانشگاه در میان دانشگاه‌های هلند است.

این دانشگاه در رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان جزو ۵۰ دانشگاه برتر است و به‌ویژه در رشته‌های هنر، علوم انسانی و علوم اجتماعی رتبه‌های بالاتری دارد. دانشگاه آمستردام توانسته از بالغ بر ۱۰۰ کشور جهان، بیش از ۳۰۰ دانشجوی بین‌المللی جذب کند و در این دانشگاه حدود ۱۵۰ رشته تحصیلی هم به زبان انگلیسی تدریس می‌شوند. قرار گرفتن پردیس اصلی دانشگاه در مرکز شهر آمستردام و وجود چندین ساختمان از مجموعه دانشگاه در اطراف شهر به‌صورت پراکنده، می‌تواند سبب ایجاد ارتباط و اتحاد خوبی بین دانشجویان و مردم محلی شود.

با توجه به نشریات علمی و بودجه تحقیقاتی در دانشگاه آمستردام، این دانشگاه یکی از بزرگ‌ترین دانشگاه‌های تحقیقاتی اروپا به شمار می‌آید. کتابخانه مرکزی دانشگاه شامل بیش از ۴ میلیون جلد کتاب و هزاران نسخه خطی، نامه، نقشه و دیگر آثار نادر است. دانشگاه آمستردام تا کنون پنج موزه افتتاح کرده است.

دانشگاه آمستردام

مرکز تحقیقات و دانشگاه واخنینگن

دانشگاه واخنینگن (Wageningen) با تمرکز بر تخصص‌های علوم کشاورزی و محیط زیست، یکی از بهترین موسسات جهان در رشته‌های علوم زیستی و علوم اجتماعی است. این دانشگاه جزو ۵۰ دانشگاه برتر در رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان است. در علوم زیستی هم در بین ۲۰ دانشگاه اول دنیا قرار دارد. کمتر از ۱۰،۰۰۰ دانشجو در کل مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و مدارک حرفه‌ای در دانشگاه واخنینگن حضور دارند.

زبان تدریس در برخی رشته‌های مقطع کارشناسی، بخشی به زبان هلندی و بخشی به زبان انگلیسی است. اما مجموعا ۴۰ رشته در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد منحصرا به زبان انگلیسی ارائه می‌شوند. این دانشگاه تعداد قابل توجهی دانشجوی بین‌المللی جذب می‌کند. به همین دلیل در حدود ۲۰ درصد کل دانشجویان آن، از خارج از کشور هستند.

در دانشگاه واخنینگن در مقطع کارشناسی ۲۰ رشته مختلف، از جمله رشته‌های مرتبط با حوزه کسب و کار، توسعه بین المللی و علوم بهداشتی ارائه می‌شود. ۲۹ رشته هم در مقطع کارشناسی ارشد و تماما به زبان انگلیسی تدریس می‌شود. مدت زمان تمام دوره‌ها دو سال کامل است.

شهر واخنینگن در مرکز کشور هلند واقع است، اما از آمستردام و قسمت مرز با آلمان خیلی دور نیست. شعار دانشگاه واخنینگن در جهت تمرکز بر مشکلات اجتماعی و تجاری: «به سوی کشف پتانسیل طبیعت برای بهبود کیفیت زندگی» است.

دانشگاه واخنینگن

دانشگاه اراسموس روتردام

آموزش و تحقیق در دانشگاه اراسموس روتردام، ۴ حوزه علمی گسترده با تمرکز بر سلامت، ثروت، حکومت و فرهنگ دارد. در این دانشگاه، دانشجویان در یک محیط کاملا بین‌المللی که هم استاد و هم دانشجو از کشورهای مختلف حضور دارند درس می‌خوانند. در سطح کارشناسی، اغلب برنامه‌ریزی‌ها بر اساس تدریس به زبان هلندی است، اما یک سری برنامه‌های بین‌المللی طراحی‌شده هم برای تدریس به زبان انگلیسی وجود دارند که دانشجویان را برای مشاغل بین‌المللی در حوزه‌های کسب و کار، ارتباطات و رسانه  آماده‌ می‌کنند. حدود ۴۰ درصد دانشجویان این دانشگاه را دانشجویان بین‌المللی تشکیل می‌دهند.
در دانشگاه اراسموس روتردام برنامه‌ها در اغلب مدارج بالاتر مثل کارشناسی ارشد پژوهش‌محور، کارشناسی ارشد آموزش‌محور، تحقیقات و دکترا بر اساس تدریس به زبان انگلیسی است.

این دانشگاه چهار پردیس دانشگاهی دارد. البته اغلب امکانات در پردیس وودستاین (Campus Woudestein) واقع شده‌اند که به «قلب دانشگاه» هم معروف است. همچنین در پردیس دانشگاه یک مرکز فرهنگی شامل سالن تئاتر و محوطه نمایشگاهی وجود دارد. دانشجویان در شهر روتردام یک اقلیت خاص به شمار می‌آیند و بسیاری از کارفرمایان چندملیتی مستقر در شهر برای استخدام فارغ‌التحصیلان بااستعداد به دانشگاه چشم دوخته‌اند.

دانشگاه لیدن

دانشگاه لیدن (Leiden University) در سال ۱۵۷۵ تاسیس شد و قدیمی‌ترین دانشگاه در میان دانشگاه‌های هلند است. این دانشگاه روابط خود را با اعضای خانواده سلطنتی هلند، که اغلب به عنوان دانشجو در آن‌جا حضور داشته‌اند، حفظ کرده است. علاوه بر بسیاری از چهره‌های برجسته فکری و فرهنگی، بسیاری از سیاستمداران و رهبران هم در این دانشگاه تحصیل کرده بودند. در «دوران طلایی هلند» فیلسوفانی مانند «اسپینوزا» و «دکارت» در دانشگاه لیدن حضور داشتند. تاکنون ۱۶ نفر از برندگان جایزه نوبل از جمله « آلبرت انیشتین» و «انریکو فرمی» به این دانشگاه پیوسته‌اند.

در هر دو دوره کارشناسی و تحصیلات تکمیلی بیش از ۲۰۰ رشته به زبان انگلیسی تدریس می‌شود. ۲۰،۰۰۰ دانشجو از ۱۰۰ کشور مختلف در این دانشگاه تحصیل می‌کنند. علیرغم قدیمی و ریشه‌دار بودن دانشگاه لیدن، این دانشگاه به نوآوری و استفاده از سبک‌های غیر معمول آموزش که بر کار گروهی و یادگیری فردی تمرکز دارند، شناخته شده است.

منبع: پیمنت ۲۴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *