همه آنچه باید برای شرکت در آزمون دکتری بدانید

همه آنچه باید برای شرکت در آزمون دکتری بدانید

تا چندی پیش سیل جمعیت داوطلبان شرکت کننده در کنکور مربوط به مقطع کارشناسی بوده است اما امروزه این جمعیت به تحصیلات تکمیلی و کنکور مقطع دکتری تسری پیدا کرده است.

تمامی متقاضیان ورود به دوره دکتری در تمامی رشته ­های مصوب دفتر گسترش آموزش عالی اعم از دانشگاه­ها و مؤسسات آموزش عالی دولتی و غیردولتی از جمله دانشگاه آزاد اسلامی بر اساس قانون «سنجش و پذیرش تحصیلات تکمیلی» مصوب ۱۸ اسفندماه ۹۴ مجلس شورای اسلامی و مصوبات «شورای سنجش و پذیرش تحصیلات تکمیلی» آزمون یکسان خواهند داشت و دانشگاه آزاد گزینش و مصاحبه‌های عملی را انجام می‌دهد که در زیر شرایط داوطلبان ذکر شده است:

داوطلبان ادامه تحصیل دکتری تخصصی می‌توانند از روز چهار شنبه اول آذرماه تا پایان روز سه شنبه ۱۷ آذر ماه با مراجعه به سامانه این مرکز به نشانی http://www.azmoon.org ابتدا دفترچه راهنمای ثبت نام را دریافت و پس از مطالعه و کسب آگاهی کامل در مورد رشته مورد نظر، در صورت تمایل و داشتن شرایط لازم نسبت به ثبت نام اقدام کنند.
شرایط عمومی شرکت داوطلبان در آزمون دکتری دانشگاه آزاد

داوطلبان مقاطع دکتری تخصصی در صورت داشتن شرایط لازم مطابق مندرجات دفترچه راهنمای ثبت‌نام هیچگونه محدودیتی در ثبت‌نام دوره‌های مختلف آن مقطع ندارند. به عبارت دیگر داوطلب به طور همزمان امکان ثبت نام در دوره‌های با آزمون و بدون آزمون در مقاطع دکتری تخصصی را دارا است.

متقاضیان ادامه تحصیل در مقطع دکتری تخصصی دانشگاه آزاد اسلامی نیز می‌توانند با توجه به علاقه و بدون در نظر گرفتن رشته تحصیلی مقطع کارشناسی ارشد در یک مجموعه امتحانی حداکثر تا ۴۰ رشته‌محل را انتخاب کنند. هم‌چنین درباره متقاضیان بدون آزمون این مقطع، رعایت شرط تجانس و سایر شروط با توجه به ضوابط موجود در دفترچه راهنما الزامی است.
شرایط اختصاصی ثبت‌نام دوره‌های بدون آزمون و با آزمون دکتری

متقاضیان دکتری تخصصی بدون آزمون معدل کل حداقل ۱۸/۵ برای رشته‌های علوم انسانی، حداقل ۱۷ برای رشته‌های پزشکی و دامپزشکی و حداقل ۱۷.۵ برای سایر رشته‌ها یکی از شروط اساسی ثبت نام است.

انتخاب حوزه امتحانی می‌تواند با اولویت رشته‌محل‌های انتخاب شده متفاوت باشد. به عبارت دیگر داوطلب می‌تواند به راحتی در شهر محل سکونت یا نزدیک به آن بدون در نظر گرفتن اولویت رشته‌محل‌های انتخابی خود آزمون دهد.

این دسته از متقاضیان به هیچ عنوان نمی‌توانند حوزه امتحانی و یا دانشگاه انتخابی خود را، واحد محل خدمت انتخاب کنند و عدم رعایت این ضوابط منجر به لغو قبولی آنان می‌شود.

امکان ویرایش برای دوره‌های با آزمون و بدون آزمون مقطع دکتری تخصصی برای داوطلبان با استفاده از شناسه و رمز ثبت نام کارت اعتباری خریداری شده تا پایان مدت زمان ثبت نام فراهم خواهد بود و پس از آن امکان تغییر وجود ندارد و آزمون دکتری تخصصی دانشگاه آزاد درروز جمعه چهارم اسفند ماه ۹۶ برگزار می‌شود.

شرایط پذیرش و ثبت نام دکتری دانشگاه های دولتی

برطبق اعلام سازمان سنجش، متقاضیان ورود به دوره دکتری در تمام رشته‌های مصوب دفتر گسترش آموزش عالی اعم از دانشگاه ‌ها و مؤسسات آموزش عالی دولتی و غیردولتی از جمله دانشگاه آزاد اسلامی در آزمون ورودی دوره‌­های دکتری (Ph.D) شرکت کنند.

بر اساس قانون سنجش و پذیرش دانشجو در مقطع دکتری ناپیوسته مطابق شیوه‌­های « آموزشی ـ پژوهشی» و «پژوهش محور» به شرح زیر انجام می­‌شود:

سنجش و پذیرش برای ورود به دوره دکتری ناپیوسته آموزشی ـ پژوهشی بر اساس معیارهای زیر صورت می‌­گیرد: آزمون متمرکز (۵۰ درصد). سوابق آموزشی، پژوهشی و فناوری (۲۰ درصد). مصاحبه علمی و سنجش عملی (۳۰ درصد) است.

برگزاری هم زمان آزمون دکترای دولتی و آزاد / یکسان بودن سوالات آزمون دکترای دولتی و ازاد
ثبت نام بیش از ۷ هزار داوطلب در آزمون دکترای نیمه متمرکز

حسین توکلی مشاور عالی سازمان سنجش و آموزش کشور در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اظهار کرد: ثبت نام برای شرکت در آزمون ورودی دوره دکترای نیمه متمرکز سال ۹۷ دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی دولتی و غیردولتی  همچنین دانشگاه آزاد اسلامی از روزچهارشنبه اول آذر ماه ۹۶ از طریق سایت سازمان سنجش و آموزش کشور آغاز و در روز سه شنبه ۱۷ آذر ماه ۹۶ پایان میپذیرد.

وی عنوان کرد: بر اساس ضوابط تعیین شده، هر داوطلب میتواند با توجه به علاقه خود فقط در یک کدرشته امتحانی متناسب با مدرک فارغ التحصیلی اش در آزمون دکترای نیمه متمرکز شرکت کند و داوطلبان لازم است برای مطالعه دقیق دفترچه راهنما به سایت سازمان سنجش آموزش کشور مراجعه کنند.

توکلی عنوان کرد: آزمون ورودی دکترای نیمهمتمرکز سال ۹۷، روز جمعه چهارم اسفند ماه ۹۶ در یک نوبت برگزار می‌شود و با توجه به اینکه پرداخت هزینه به صورت اینترنتی است، لذا داوطلبان لازم است به وسیله کارت‌های عضو شتاب با پرداخت مبلغ ۶۰ هزار تومان به عنوان وجه ثبتنام در آزمون ورودی دکترای نیمهمتمرکز ثبتنام کنند.

وی تأکید کرد: داوطلبانی که تمایل استفاده از خدمات ارسال پیام کوتاه دارند با پرداخت پنج هزار ریال می‌توانند از این خدمات بهره‌مند شوند.

توکلی یادآور شد: سطح سؤالات انتخابی در حد دانش و تجربیات فارغ التحصیلان کارشناسی و کارشناسی ارشد در هر رشته مطابق با فهرست برنامه‌های مصوب شورای عالی برنامه ریزی است.

چه کسانی می‌توانند در آزمون دکتری ثبت‌نام کنند؟

بر اساس ابلاغیه وزارت علوم تمام دانشجویان و فارغ‌التحصیلان مقطع کارشناسی‌ارشد و دکتری حرفه‌ای، دارندگان مدرک معادل دوره کارشناسی‌ارشد و پذیرفته‌شدگان دروه بورس اعزام به خارج در صورتی که روند پذیرش آنها تا زمان ثبت‌نام آزمون در سازمان امور دانشجویان تکمیل نشده و در داخل نیز در دوره‌های روزانه پذیرفته نشده می توانند در ازمون دکترای نیمه متمرکزثبت نام کنند.
توصیه‌های سازمان سنجش به داوطلبان آزمون دکترای نیمه متمرکز

۱ -داوطلبان لازم است در درج کد ملی، نام خانوادگی و نام، مشخصات شناسنامهای، ارسال عکس، رشته امتحانی مورد نظر، نام شهرستان برای تعیین حوزه امتحانی

و تمامی اطلاعات لازم دیگر دقت و توجه کافی به عمل آورند. بدیهی است درصورت اعلام و ارسال هرگونه اطلاعات اشتباه، بـا داوطلـب بـه عنـوان متخلـف برخورد می‌شود.

۲ -داوطلب در انتخاب کدرشته امتحانی و همچنین حوزه امتحانی، دقت نماید چرا که پس از پایـان مهلـت قـانونی ثبـت نـام و ویـرایش اطلاعـات به درخواست‌های واصله در این خصوص، ترتیب اثر داده نمی‌شود.

۳ -مطابق ضوابط پذیرفته‌شدگان نهایی دوره‌های روزانه در آزمون دکتری نیمه‌متمرکز سال ۱۳۹۶، حتی در صورت عدم ثبتنـام و یـا انصـراف قطعـی از رشـته قبولی، مجاز به ثبت نام و شرکت در آزمون دکتری تخصصی (D.Ph (سال ۱۳۹۷ به منظور انتخاب رشته‌های تحصیلی دوره روزانه نیست.

۴ -بر اساس مصوبه چهارمین جلسه شورای سنجش و پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی مورخ ۱۸/۱۰/۱۳۹۵، دانشـجویان در حـال تحصـیل در مقطـع دکتری (به استثنای پذیرفته شدگان دوره‌های روزانه آزمون دکتری سال ۱۳۹۶ که حق شرکت در آزمون سال ۱۳۹۷ را ندارند)، در صورت تمایل به ثبتنـام و شرکت در آزمون دکتری سال ۱۳۹۷ در صورت داشتن سایر شرایط و ضوابط مندرج در این دفترچه راهنما میبایست تا پایان مهلت مقـرر ثبـتنـام آزمـون دکتری سال ۱۳۹۷، از تحصیل انصراف قطعی حاصل نمایند. بدیهی است در صورت عدم انصراف قطعی از تحصیل دانشجویان پذیرفته شده در زمان مقرر، در صورت قبولی در آزمون دکتری سال ۱۳۹۷، قبولی آنان در آزمون لغو و هیچگونه اقدامی نسبت به درخواست آنان، امکانپذیر نیست.

۵ -فارغ التحصیلان برای درج معدل کل اکتسابی مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و یا دکترای حرف‌های و دانشجویان سال آخر مقطع کارشناسی ارشد و یا دکترای حرف‌های برای درج میانگین واحد‌های گذرانده سال تحصیلی ۹۷-۱۳۹۶ به توضیحات مربوط به معدل مراجعه نمایند.

۶ -در پایان ثبتنام اینترنتی تأیید صحت اطلاعات ارسالی به عهده شخصداوطلب میباشد، لذا دقت و توجه کافی در این خصوص به عمل آید.

۷ -برای جلوگیری از مشکلات بعدی حتماً اطلاعات درج شده در تقاضانامه ثبتنامی، به دقت بررسی گردد.

۸ -داوطلبان پس از تکمیل تقاضانامه و دریافت شماره پرونده و کدپیگیری، یک نسخه پرینت از تقاضانامه تهیه و پس از مطالعـه منـدرجات آن، آن را نـزد خـود نگهداری نمایند.

۹ -توصیه میشود داوطلب فرایند ثبتنام را شخصاً انجام دهد و شماره پرونده و کد پیگیری دریافتی از سایت را، نزد سایرین افشا نکند.

۱۰ -شماره تلفن روابط عمومی سازمان سنجشآموزش کشور: ۴۲۱۶۳-۰۲۱،

۱۱ -آدرس پستی سازمان سنجشآموزش کشور: تهران ـ. صندوق پستی ۱۳۶۵-۱۵۸۷۵) سازمان سنجشآموزش کشور ـ. واحد ثبتنام آزمون دکتری)

۱۲ -پذیرش دانشجو در آزمون ورودی دوره دکتری نیمه متمرکز (D.Ph (سال ۱۳۹۷ در دوره‌های روزانه، نوبت دوم (شبانه)، دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه پیـام

نور، دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی و پردیسخودگردان دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی کشور صورت خواهد گرفت.

۱۳ -بر اساس مصوبه جلسه اول «شورای سنجش و پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی»، کارنامه شرکت کنندگان آزمون نیمـه متمرکـز دکتـری سـال ۱۳۹۶ فقط برای پذیرش شهریور ماه و بهمن ماه سال ۱۳۹۶ معتبر بوده است؛ لذا تمامی متقاضیان پذیرش سال ۱۳۹۷ باید اقدام کنند.

منبع باشگاه خبرنگاران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *