آشنای با برترین دانشگاه‌های کوچک جهان در سال ۲۰۱۸

 

آیا تا به حال اندازه‌ی محیطی دانشگاه برای شما دارای اهمیت بود؟ طبق گفته دانشجویان و استادان دانشگاه های کوچک و برجسته جهان ظاهراً که اینطور نیست.

در حالی که بسیاری از دانشجویان آینده‌نگر خواهان حضور در دانشگاه های بزرگ هستند، بسیاری از افراد دیگر با این تجربه که یک موسسه دانشگاهی کوچک‌تر می‌تواند امکانات آموزشی و رفاهی بهتری ارائه دهد، جذب آن شدند.

آموزش عالی تایمز بار دیگر بهترین دانشگاه های کوچک جهان را معرفی کرد، به طور کلی برخی دانشجویان حاضر در این موسسات از مزایای حضور در یک کالج کوچک تعریف کردند. برای برخی، حضور در کلاس های کوچک‌تر، ارتباط نزدیک‌تر با اساتید و بسیاری دیگر می‌گفتند که درک یک حس بزرگ‌تر از جامعه، عاملی بوده که برای آنها به ارمغان آورده است.

برای واجد شرایط بودن در این رتبه بندی، دانشگاه های کوچک باید بیش از چهار موضوع علمی در آن تدریس شود و کمتر از ۵۰۰۰ دانشجو داشته باشند تا در رتبه بندی تحصیلی دانشگاه جهانی ۲۰۱۸ قرار گیرند.

میانگین تعداد دانشجویان در یک موسسه علمی در بهترین رتبه‌بندی دانشگاه‌های کوچک سال ۲۰۱۸ تقریبا ۳۲۵۸ نفر است؛ همچنین در مقابل، میانگین تعداد دانشجویان حاضر در یک موسسه دانشگاهی بزرگ و در رده‌بندی جهانی ۲۵۰۰۰ نفر است .

۱. دانشگاه فناوری کالیفرنیا (آمریکا)

این دانشگاه با وجود اندازه کوچک آن، دارای رتبه دانشگاهی تحسین‌برانگیزی است. این دانشگاه که به «Caltech» نیز معروف است، نه تنها موفق به دفاع از موقعیت خود به عنوان بهترین دانشگاه کوچک در جهان برای یک سال دیگر شده، بلکه در رتبه بندی دانشگاه جهانی در رتبه سوم قرار دارد. این رتبه برای موسسه‌ای که بیش از ۲۰۰۰ دانشجوی محصل دارد، خیلی خوب است.

«Caltech» طیف وسیعی از برنامه های علمی و فناوری آموزش را توسط اساتید و محققان برجسته جهان ارائه می‌دهد و این موسسه از امکاناتی مانند آزمایشگاه تحریک جت نیز برخوردار است.

تحصیل در «Caltech» فرصتی را برای دانشجویان بوجود می آورد تا به گروهی از فارغ التحصیلان برنده جایزه نوبل بپیوندند؛ چرا که ۳۴ نفر از برندگان جایزه نوبل در این موسسه به تحصیلات عالیه خود ادامه دادند.

۲. دانشگاه پلی تکنیک (فرانسه)

این موسسه با بروزرسانی منظم دوره‌هایی آموزشی که ارائه می‌دهد، پیشرفت چشمگیری را در بین دیگر موسسات داشته است. اخیرا این دانشگاه رشته جدیدی با عنوان «صنعت» را راه اندازی و به جذب دانشجو می‌پردازد. همچنین در سال جاری قرار است، برنامه کارشناسی جدیدی با تاکید بر روی ریاضیات راه‌اندازی شود.

جیانگفی ژانگ دانشجوی چینی که در این موسسه مشغول به تحصیل است می گوید: دانشجویان و اساتید ارتباط نزدیکی با هم دارند و همچنین دانشجویان از این مزیت بهترین استفاده را می برند.

وی در ادامه افزود: اندازه کوچک کلاس به ما در درک مفاهیم علمی مختلف کمک می‌کند که این اتفاق در دانشگاه های بزرگ به راحتی امکان پذیر نیست.

موسسه پلی تکنیک فرانسه به همان اندازه که برنامه تحصیلی را به طور منظم تقویت و بروزرسانی می‌کند، دانشجویانی از سراسر جهان و با ملیت‌های مختلف(۶۰ ملیت) در آن به تحصیل مشغول هستند.

۳. دانشگاه مطالعات پیشرفته سَنت آنا (ایتالیا)

این موسسه اولین دانشگاهی از ایتالیا است که در این رتبه بندی جایگاه سوم را به خود اختصاص داده است و تنها کمتر از یک‌هزار دانشجو در این موسسه مشغول به تحصیل هستند.

از میان فارغ التحصیلان این دانشگاه می توان به نخست وزیر سابق ایتالیا جولیانو آماتو و جولیانو تونونی در حوزه عصب‌شناسی اشاره کرد که در بین برترین‌های این دانشگاه در حوزه علمی و سیاسی بودند.

برای حضور در این دانشگاه، دانش آموزان باید در امتحان ورودی خود به بالاترین امتیاز دست یافته و همچنین مهارت دو زبان خارجی را دارا باشند. البته دانشجویان پس از ورود به دانشگاه از تحصیل رایگان برخوردارند.

۴. دانشگاه لوکزامبورگ

این دانشگاه برای اولین بار در رتبه بندی بهترین دانشگاه های کوچک جهان قرار گرفته است و تعداد دانشجویان آن ۴۹۶۹ نفر است.

این دانشگاه نسبتا جوان بود و در سال ۲۰۰۳ تاسیس شده است. این دانشگاه چند زبانه و بین‌المللی است، اساتید و دانشجویان آن در سخنرانی‌های علمی خود به زبان فرانسوی، آلمانی و انگلیسی به ایراد سخن می پردازند. همچنین برای دانشجویان لیسانس الزامی است تا یک ترم از تحصیل خود را در خارج از لوکزامبورگ بگذرانند.

۵. دانشگاه منابع طبیعی لیون (فرانسه)

این دانشگاه کوچک و بسیار پیشرفته در شهر زیبای لیون واقع شده است. بخشی از محصلین در این موسسه را افرادی تشکیل می دهند که دوره پیش دبستانی و دبیرستان خود در اطراف فرانسه گذرانده باشند.

البته سایر داوطلبانی که می خواهند در این دانشگاه به ادامه تحصیل بپردازند، باید در امتحان ورودی بسیار سختی که دانشگاه برگزار می کند، شرکت کنند.

۶. دانشگاه ملی علوم و فناوری اولسان (کره جنوبی)

این موسسه در سال ۲۰۰۹ تأسیس شد و با توجه جوان بودن این موسسه اما در جدول رتبه بندی دانشگاه های کوچک رتبه قابل توجهی را از آن خود کرد.

اگرچه این نهاد دانشگاهی کوچک است، ولی با توجه به فعالیت های جسورانه در حوزه تکنولوژی، این موسسه تا سال ۲۰۳۰ در بین ۱۰ دانشگاه برتر علوم و فناوری قرار خواهد گرفت.

تمام دوره های آموزشی در این موسسه به صورت زبان انگلیسی تدریس می شوند و تاکید جدی بر روی بین المللی شدن دانشجویان و کارکنان دانشگاهی خود دارد.

۷. دانشگاه کلارک (آمریکا)

این دانشگاه در ابتدا به عنوان یک دانشگاه تحقیقاتی در سال ۱۸۸۷ تاسیس شد. اما اکنون پس از گذشت بیش از یک قرن از تاسیس آن گسترش یافته و ۳۲ رشته کارشناسی، ۱۲ رشته کارشناسی ارشد و ۸ دوره دکتری را پوشش می دهد.

مدیران این دانشگاه به تدریس رشته هنر برای دانشجویان مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد تاکید زیادی دارد و برخی از محبوب ترین رشته ها در این دانشگاه کوچک از جمله روانشناسی، علوم سیاسی، زیست شناسی، مدیریت کسب و کار و اقتصاد است.

۸. دانشگاه علوم کشاورزی (سوئد)

در این دانشگاه فقط ۴ هزار دانشجو دارد و این تعداد از دانشجویان در دانشکده های مختلف در سراسر سوئد مشغول به تحصیل هستند. بزرگ‌ترین دانشکده در شهر اوپسالا قرار دارد و سایر دانشکده‌ها در سراسر کشور احداث شده‌اند.

البته لازم به ذکر است که این دانشگاه فقط به ارائه آموزش رشته های علوم کشاورزی بسنده نکرد و رشته های مختلفی از جمله معماری، مهندسی و اقتصاد را وارد دوره‌های آموزشی خود کرد.

این دانشگاه کوچک، سالانه حدود ۱۵۰۰ مقاله توسط دانشجویان خود منتشر می‌کند.

۹. دانشگاه آزاد بولزانو (ایتالیا)

بنظر می‌رسد با وجود آن که این دانشگاه کوچک است، اما دارای محیط خیره کننده و زیبایی است؛ به زعم خیلی از دانشجویان این دانشگاه موجب حواس پرتی آنان شده است.

با توجه به گفته های «اوسین مائورر» رئیس دانشکده اقتصاد و مدیریت، ۸۰ درصد از دانشجویان در طول سال از مرخصی استفاده می کنند و ۲۰ درصد دیگرشان برای تحصیل بیشتر در دانشگاه می‌مانند.

این دانشجویان در سه دانشکده در شهرهای «Brixen»، «Bolzano» و «Bruneck» تقسیم شده اند.

چند زبانه بودن یکی از ویژگی‌های تعیین‌کننده این دانشگاه است، از سویی اساتید و دانشجویان نیز در ارائه مقالات علمی خود به زبان های آلمانی، ایتالیایی و انگلیسی سخنرانی می‌کنند.

نکته مهمی که لازم به ذکر است، این دانشگاه تاکید زیادی دارد و دانشجویان را تشویق می کند تا در یک مدت طولانی در خارج از کشور به آموزش مهارت های زبان بپردازند.

۱۰. دانشگاه آلاسکا-UAF (آمریکا)

دانشگاه آلاسکا یک دانشگاه تحقیقاتی عمومی در فیربنکسِ ایالت آلاسکای آمریکا واقع شده است، بنوعی می توان گفت این دانشگاه گل سرسبد دانشگاه‌های این ایالت است.

محوطه این دانشگاه شامل ۲۲۵۰ هکتار بوده و دارای دو دریاچه مصنوعی، مسیرهای پیاده‌روی، پیست اسکی روی یخ و هاکی روی یخ را پوشش داده که البته همه این‌ها برای اوقات فراغت دانشجویان فراهم شده است.

مهندسی شیلات یکی از محبوب‌ترین رشته های تحصیلی بین دانشجویان است که البته با توجه به نزدیکی دانشگاه به ساحل غربی آلاسکا، زیاد هم عجیب نیست!

در هر صورت، این دانشگاه همچنین به ارائه رشته های مختلفی در همه‌ی علوم، هنر و علوم انسانی نیز پرداخته است.

۱۱. دانشگاه تکنولوژی – CUT (قبرس)

لوکاس گرگوریو از دانشجویان مهندسی مشغول به تحصیل در این دانشگاه، تجربیات دوران تحصیل خود در مؤسسه را اینگونه بازگو می‌کند:

“یک دانشجویی مثل من برای پیشرفت تحصیلی در «CUT» به منابع زیادی از علوم دانشگاهی دسترسی دارد و برای تحصیل در مقاطع بالاتر می توانم وارد رشته های مطالعه چندرسانه ای و طراحی گرافیک شوم.

این بخش از بسیاری جهات فوق العاده است و بهترین برنامه آموزشی برای آماده‌سازی من در رشته تحصیلی‌ام است.

بدون شک، «CUT» به عنوان یک دانشگاه جوان و نه کوچک، می تواند منابع زیادی برای کسانی که می خواهند از آن بهره و توانایی علمی خود را بالا ببرند، ارائه می دهد.”

دانشگاه تکنولوژی چندان بزرگ نیست و سالانه حدود ۲ تا ۳ هزار دانشجو در آن ثبت‌نام می‌کنند اما کیفیت آموزشی بسیار بالایی دارد، همچنین این کشور از طریق طرح «آراسموس» اتحادیه اروپا و ایجاد ارتباط با دانشگاه های بین المللی سطح آموزشی خود را بالا برده است.

۱۲. دانشگاه سابانچی (ترکیه)

این دانشگاه در سال ۱۹۹۴ توسط گروه «Sabanci» تاسیس شد.

«دمیر آتاکان» از دانشجویان دوره کارشناسی علوم کامپیوتر و مهندسی می‌گوید: ” یکی از مزیت های حضور در این دانشگاه محیط دوستانه‌ای است که برای دانشجویان به وجود می آورد. همچنین دانشجویان از طریق طرح «آراسموس» می توانند در کشورهای اتحادیه اروپا برای مدت معینی به تحصیل بپردازند.”

البته «آتاکان» می‌گوید این دانشگاه به دلیل ارتباطات قوی و بین‌المللی، قادر به گذراندن یک ترم در هنگ‌کنگ نیز بوده ‌است.

این دانشگاه در دو دوره کارشناسی و کارشناسی‌ارشد دانشجو می‌پذیرد و دارای سه دانشکده از جمله مهندسی و علوم طبیعی، هنر و علوم اجتماعی و مدیریت است.

۱۳. دانشگاه تولسا – TU (آمریکا)

دانشگاه تولسا دومین دانشگاه بزرگی است که در این فهرست قرار دارد و بیش از ۴۵۰۰ دانشجو در آن ثبت‌نام کرده‌اند.

دانشگاه علاوه بر آموزش تحصیلات عالیه در زمینه هنرهای لیبرال، از سنت‌های منحصر به فردی هم پیروی می کند. یکی از آنها به صدا در آمدن زنگ «کاپولا بِل» به منظور پایان یافتن امتحانات دانشجویان و فارغ التحصیلی آنان هست؛ دیگری «Springfest»، یک جشنواره موسیقی است که در فضای باز برگزار می شود.

«عبی کاسودی» از دانشجویان بازاریابی حاضر در این دانشگاه می گوید: “من «TU» را انتخاب کردم، زیرا می توانم با اعضای هیئت علمی ارتباط نزدیکتری داشته باشم و در کلاس های کوچک نیز به ادامه تحصیل بپردازم.”

مایکل یانگ از دانشجوی روانشناسی نیز این دیدگاه ها را تکرار کرد و اظهار داشت: ” فرصت‌های تحقیقاتی فوق‌العاده و دست‌یافتنی در این دانشگاه وجود دارد و اصلا مهم نیست که شما در چند سالگی وارد دانشگاه شدید. علاوه بر این، محوطه دانشگاه زیبا بوده و این شهر دارای مردمانی خونسرد و فضایی دوستانه دارد.”

۱۴. دانشگاه ریکیاویک (ایسلند)

این دانشگاه برای اولین بار است که در بین ۲۰ دانشگاه کوچک و برتر جهان قرار گرفته است و همچنین بزرگترین دانشگاه خصوصی در ایسلند به شمار می رود.

تمام دوره‌های تحصیلی کارشناسی در ایسلند تدریس می‌شوند، با این حال تحصیلات تکمیلی و دوره دکتری برای دانشجویان با زبان انگلیسی تدریس می شود.

اساتید و دیگر کارکنان این دانشگاه، تسلط خوبی به زبان انگلیسی و همچنین قادر به کمک به دانشجویانی هستند که درک قوی از زبان مادری‌شان را ندارند.

این دانشگاه شامل چهار دانشکده از جمله قانون، تجارت، علوم کامپیوتر و علوم مهندسی است.

۱۵. دانشگاه پزشکی و دندانپزشکی توکیو –  TMDU (ژاپن)

یکی مسئله مهمی که در مورد تجربه حضور در یک دانشگاه کوچک وجود داشت، این بوده که شاید محیط کوچک آن برای دانشجویان خسته کننده باشد. این فکر دقیقا آن چیزی بود که دانشجویی به نام «چیریو مانو» زمانی که پایش به دانشگاه رسید، به ذهنش وارد شد.

«چیریو مانو» می گوید: “اما واقعیت موجود در این دانشگاه کاملا متفاوت است. حضور دانشجویی در یک دانشگاه پزشکی کوچک واقعا شگفت انگیز است.

من نه تنها در زمان تحصیلم در رشته پزشکی دوستان زیادی پیدا کردم، بلکه در رشته های پرستاری و دندان‌پزشکی نیز با دوستان زیادی ارتباط گرفتم.

ارتباط من با اساتیدم بسیار نزدیک بود و تجربه زیادی در تحقیقات و مطالعات بالینی به دست آوردم.”

دسترسی به این دانشگاه راحت بوده و شعبه های آن در سراسر توکیو واقع شده است.

۱۶. دانشگاه نوشاتل (سوئیس)

این دانشگاه یکی از دانشگاه‌های فرانسوی زبان واقع در سوئیس است که در ساختار شباهت‌های زیادی با دانشگاه‌های فرانسه دارد.

در کلاس‌های درسی به دو زبان فرانسه و انگلیسی تدریس می شود و همچنین دانشجویان در پنج دانشکده علوم انسانی، حقوق، علوم، اقتصاد و الهیات مشغول به تحصیل هستند.

«استفانی موسی» از دانشجویان رشته هیدروژئولوژی و زمین شناسی می گوید: “تا کنون هرگز در کلاسی با بیش از ۳۰ دانشجو حضور نیافته و این یکی از بهترین مزیت‌ها برای تحصیل در این دانشگاه است. از دیگر مزیت‌های این دانشگاه  می توان به ارتباط نزدیک بین اساتید و دانشجویان آن اشاره کرد.”

۱۷. دانشگاه بوند (استرالیا)

این دانشگاه تنها موسسه علمی از استرالیا است که در رتبه هفدهم فهرست برترین دانشگاه های کوچک جهان در سال ۲۰۱۸ قرار گرفت.

دانشگاه بوند در نزدیکی ساحل طلا و در اطراف یک دریاچه مصنوعی ساخته شده که دارای رستوران ها، کافه ها و… که در زمان اوقات فراغت دانشجویان مورد استفاده قرار می گیرد.

دانشگاه بوند هر ساله در ماه های ژانویه، می و سپتامبر دانشجویان جدید را جذب می کند و همواره برنامه ریزی دانشگاه به گونه ای بوده تا حجم برنامه درسی دانشجویان زیاد نشود.

«آلیس رینگلستین» از دانشجویان رشته تجارت می‌گوید: “یکی از دلایل اصلی او برای تحصیل در دانشگاه کوچک، ایجاد ارتباط نزدیک با اساتید و استفاده بهینه از دانش آکادمیک آنها بوده است.”

۱۸. دانشگاه اکول نرمال سوپریور-ENS (فرانسه)

این دانشگاه در سال ۱۷۹۴ در غرب پاریس و در زمان انقلاب فرانسه و با هدف آموزش و تربیت معلمان تاسیس شد.

دانشگاه دارای چهار دانشکده مختلف در شهرهای پاریس، رن، لیون و کاچان است که بر اساس تعداد دانشجوی مشغول به تحصیل «کاچان» بزرگترینِ آن است.

«ENS» دارای ۲۰۰۰ دانشجوی بوده که ۲۸% آن از دیگر کشورها هستند.

دانش آموزان برای پذیرش در این دانشگاه باید در آزمون ورودی این موسسه شرکت کنند تا امتیاز قبولی برای رشته مورد نظرشان را کسب کنند.

یکی از مزایای مهم این دانشگاه، دانشجویان در هنگام تحصیل حقوق ماهانه دریافت می کنند و پس از فارغ‌التحصیلی باید شش برای دولت فرانسه کار کنند.

۱۹. دانشگاه ملی یانگ مینگ (تایوان)

این دانشگاه یکی از دو دانشگاه آسیایی حاضر در این رتبه بندی قرار دارد که بیش از ۴۰۰۰ دانشجو در آن به تحصیل می پردازند.

دانشگاه یانگ مینگ، اولین دانشگاه پزشکی در تایوان بود، اما در طول زمان دانشکده های مهندسی، علوم زیست پزشکی، علوم زیستی، پرستاری، دندانپزشکی، علوم انسانی، علوم اجتماعی و علوم دارویی به آن اضافه شده و به یک دانشگاه جامع در تایوان مبدل شده است.

دانشگاه ملی در شهر«Qilian» واقع شده است.

۲۰. دانشگاه تذاپور (هند)

این دانشگاه کوچک، دومین دانشگاه آسیایی که در رتبه آخر این فهرست قرار دارد و در منطقه آسام در شمال شرقی هند واقع شده است.

دانشجویان این دانشگاه در چهار دانشکده علوم، علوم انسانی و اجتماعی، علوم مدیریتی و مهندسی مشغول به تحصیل هستند.

این دانشگاه در سال ۱۹۹۴ تاسیس شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *